Standardy ochrony małoletnich przed krzywdzeniem

Standardy ochrony małoletnich przed krzywdzeniem
w Willi Hamernik w Szczawnicy

 

Postanowienia wstępne

1. Mając na uwadze konieczność zapewnienia osobom małoletnim należytej ochrony w trakcie ich pobytu w obiekcie Willa Hamernik w Szczawnicy z siedzibą przy ulicy Kowalczyk 3b w Szczawnicy , wprowadzone zostają niniejsze „Standardy ochrony osób małoletnich w Willi Hamernik”, zwane dalej Standardami.

2. Ilekroć w Standardach jest mowa o:

a) Willi– rozumie się przez to Willę Hamernik,
b) Kierowniku Willi – rozumie się przez to osobę zarządzającą Willą (właściciela),
c) Pracowniku Wiili – rozumie się przez to osobę wchodzącą w skład personelu Willi, niezależnie od podstawy prawnej wykonywania przez nią prac w Willi,
d) Małoletnim – rozumie się przez to osobę, która nie ukończyła 18 roku życia.

3. Na każdym etapie stosowania procedur wynikających ze Standardów należy pamiętać, że mogą one stanowić niedogodność dla Gości hotelowych, w związku z czym należy wykazywać zrozumienie dla reakcji Gości na powyższe i tłumaczyć im konieczność, tak faktyczną jak i prawną, przeprowadzania w Willi przedmiotowych procedur. Reakcja Gościa hotelowego nie może jednak stanowić powodu do odstąpienia od procedur.

4. Wszelkie procedury przewidziane Standardami należy stosować z zachowaniem zasady proporcjonalności względem zaistniałej sytuacji i w sposób racjonalny.

5. Kierownik i Pracownicy Willi powinni w kontaktach z małoletnimi uwzględniać poziom ich rozwoju emocjonalnego oraz intelektualnego, a w przypadkach, gdy małoletni jest osobą niepełnosprawną lub osobą ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, wówczas także tę okoliczność.

6. Żaden Pracownik Willi nie ma prawa naruszać integralności fizycznej dziecka.

7. Nie wolno wykorzystywać przewagi fizycznej ani stosować gróźb.

8. Nigdy nie należy dotykać dziecka w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny.

 

Zasady zapewniające bezpieczne relacje między pracownikami Willi a małoletnim, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich.

1. Willa Hamernik będzie dokładać starań, by pracownicy Willi mogący mieć kontakt z małoletnimi, przebywającymi w Willi, mieli świadomość ciążących na nich w tym zakresie obowiązków, a także by potrafili zadbać o bezpieczne relacje pomiędzy nimi a małoletnimi.

2. Pracownik Willi nie powinien dopuszczać do sytuacji, w której pozostaje w Willi w pomieszczeniu sam na sam z małoletnim, z wyjątkiem sytuacji, gdy pozostawienie małoletniego samego w pomieszczeniu mogłoby w istotny sposób zagrozić jego dobru, w szczególności zdrowiu lub życiu. W miarę możliwości należy zapewnić obecność innej osoby dorosłej.

3. Jakiekolwiek kontakty pomiędzy pracownikiem Willi a małoletnim, przebywającym w Willi, nie powinny wykraczać poza interakcje uzasadnione obowiązkami służbowymi pracownika Willi.

 

Zasady i procedury identyfikacji małoletniego przebywającego w Willi i jego relacji do osoby dorosłej, z którą przebywa w Willi.

1. Identyfikacji małoletniego i jego relacji do osoby dorosłej, z którą przebywa w Willi, dokonuje Kierownik. Identyfikacja taka następuje na podstawie dokumentów małoletniego oraz osoby dorosłej, z którą przebywa on w Willi, a w razie ich braku, na podstawie rozmowy z dorosłym oraz z małoletnim. Jeżeli osoba dorosła nie jest rodzicem ani opiekunem prawnym małoletniego, należy poprosić tę osobę o udowodnienie, np. poprzez okazanie stosownego dokumentu, zgody rodzica lub opiekuna prawnego na pozostawanie przez małoletniego pod opieką wspomnianego dorosłego.

2. Jeśli w trakcie przeprowadzania procedury opisanej w ust. 1 Kierownik nabierze jakichkolwiek wątpliwości co do relacji łączącej małoletniego i osobę dorosłą, z którą przebywa on w obiekcie, wówczas należy dyskretnie prowadzić obserwację.

3. W trakcie rozmowy z małoletnim należy zwrócić szczególną uwagę na to, by małoletni miał możliwość swobodnego i nieskrępowanego wypowiadania się, w szczególności by dorosły, z którym małoletni przebywa w Willi, nie udzielał odpowiedzi na pytania zadawane małoletniemu. Jeśli dorosły w jakikolwiek sposób utrudnia kontakt z małoletnim lub wywiera na niego presję, choćby tylko swoją obecnością, wówczas należy poprosić dorosłego o opuszczenie pomieszczenia na czas prowadzenia rozmowy z małoletnim.

 

Zasady i procedury reagowania w przypadku uzasadnionego przypuszczenia, że dobro małoletniego znajdującego się na terenie Willi jest zagrożone

1. Jeżeli zaistnieje uzasadnione przypuszczenie, że dobro małoletniego znajdującego się na terenie Willi jest zagrożone, wówczas Kierownik i każdy pracownik Willi jest zobowiązany, w reakcji na powyższe, do podjęcia adekwatnych działań.

2. Uzasadnione podejrzenie skrzywdzenia małoletniego występuje w szczególności wtedy, gdy Kieronik/pracownik Willi zaobserwował okoliczności mogące wskazywać na krzywdzenie małoletniego, gdy małoletni nosi ślady mogące świadczyć o krzywdzeniu, a także gdy małoletni sam poinformował o krzywdzeniu.

3. Działania, o których mowa w ust. 1, powinny polegać na natychmiastowym powiadomieniu o zaistniałej sytuacji policji.

4. Jeśli od Kierownika/pracownika Willi można tego w danej sytuacji oczekiwać, może on podjąć również bezpośrednie działania mające na celu zastopowanie krzywdzenia, uwzględniając jednakże, by taka próba nie zagrażała bezpieczeństwu jego samego, małoletniego, ani też osób postronnych. Osobą postronną w rozumieniu niniejszego postanowienia nie jest sprawca lub współsprawca krzywdzenia. Działania Kierownika/pracownika Willi powinny pozostawać w granicach prawa, w szczególności stosować się do zasad regulujących kwestię obrony koniecznej lub tzw. zatrzymania obywatelskiego.

 

Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego oraz zawiadamianie sądu opiekuńczego

1. Po powiadomieniu przez pracownika Willi w sytuacjach przewidzianych w niniejszych Standardach, Kierownik jest zobowiązany do ustalenia stanu sprawy oraz, jeśli ustalone okoliczności uzasadniają taki krok, do powiadomienia policji.

2. W sytuacjach niecierpiących zwłoki do powiadomienia policji jest uprawniony i zobowiązany każdy pracownik Willi.

3. Po powiadomieniu policji Kierownik/pracownicy Willi powinni zadbać, by małoletni oraz osoba dorosła, która mogła popełnić przestępstwo, nie oddalili się z Willi przed przybyciem funkcjonariuszy policji, a także by potencjalne dowody popełnienia przestępstwa nie uległy zniszczeniu.

4. W uzasadnionych przypadkach Kierownik jest zobowiązany także rozważyć możliwość zawiadomienia sądu opiekuńczego (tzw. zawiadomienie w ramach obowiązku obywatelskiego).

 

Zakres kompetencji Kierownika do przygotowania pracowników Willi do stosowania Standardów, zasady przygotowania tych pracowników do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności

1. Osobami odpowiedzialnymi za przygotowanie pracowników Willi do stosowania Standardów jest Kierownik.

2. Pracownik Willi po zapoznaniu się ze Standardami składa podpis to potwierdzający.

 

Postanowienia końcowe

1. Co najmniej raz na dwa lata dokonywana będzie ocena Standardów w celu zapewnienia ich dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami.

2. Standardy podlegają udostępnieniu na stronie internetowej www.hamernik.com.pl, a także zostaną umieszczone w widocznym miejscu w Willi, w wersji zupełnej.

3. Standardy wchodzą w życie z dniem 1 czerwca 2024 roku.

 

Podstawy prawne działań w obszarze ochrony dzieci przed krzywdzeniem:

1. Ustawa z dnia 9 marca 2023 r. o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie i niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r. poz. 535);

2. Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich;

3. Ustawa z dnia 25.02.1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. 2020, poz. 1359 ze zm.)

4. Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2023 poz. 1606)

5. Ustawa z dnia 9 czerwca 2022 o resocjalizacji w wspieraniu nieletnich (Dz. U. 2022 poz. 1700)

6. Ustawa Prawo oświatowe (Dz.U. z 2023 r. poz. 900 ze zm.);

7. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 września 2023 r. w sprawie procedury „Niebieskiej Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta”;

8. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. UE. L. z 2016 r. Nr 119, str. 1 ze zm.).

© Szczawnica Willa HAMERNIK - Szczawnica noclegi. Polityka prywatności
Analytics